Mozilla zaczęła integrować usługę Pocket Pocket w 2015 roku w przeglądarce Firefox. Najpierw jako opcja dla użytkowników, aby zapisać artykuły, które napotkali w Internecie, do późniejszego przeczytania i jakąś alternatywę dla zakładek, a następnie w celu uzyskania rekomendacji z całej sieci na stronie Nowa karta Firefox w USA, Kanadzie i Niemcy.
Część bazy użytkowników Firefoxa skrytykowała Mozillę za natywną integrację Pocket z przeglądarką (w przeciwieństwie do oferowania dodatku), innym podobała się integracja i uznała ją za przydatną.
Mozilla nabyła w zeszłym roku usługę Pocket-read-it-Pocket, aby uzyskać pełną kontrolę nad usługą i wykorzystać swoje ogromne archiwum zapisanych stron i artykułów jako podstawę do rekomendacji w przeglądarce Firefox.
Organizacja obiecała poprawić przejrzystość i rozpoczęła publikowanie kodu kieszonkowego.
Firefox, Pocket i sponsorowane historie
Mozilla ujawniła wczoraj przyszłe funkcje integracji Pocket’a z Firefoksem na blogu Future Releases. Inżynierowie Mozilli planują wyświetlać spersonalizowane rekomendacje i historie sponsorowane na stronie Nowa karta Firefoksa.
Obie funkcje zostaną wkrótce udostępnione w przeglądarce Firefox Beta i będą widoczne tylko dla „niewielkiej części użytkowników w USA” w celu przetestowania funkcjonalności i otrzymania opinii na temat wdrożenia.
Co dalej? Niedawno zaczęliśmy testować spersonalizowane rekomendacje i wkrótce eksperymentujemy z pokazywaniem od czasu do czasu sponsorowanej historii w sekcji Zalecenia kieszonkowe na stronie Nowa karta w przeglądarce Firefox Beta. Zostanie to pokazane niewielkiej części użytkowników w USA, gdy zaczniemy testować.
Dygresja: Pocket uruchomiło sponsorowaną treść w 2016 roku.
Nowe funkcje to eksperymenty i nie jest oczywiste, że znajdą drogę do kanału dystrybucji Firefox.
Użytkownicy przeglądarki Firefox mogą wyłączyć sponsorowane treści w następujący sposób:
- Kliknij ikonę koła zębatego na stronie Nowa karta Firefox.
- Odznacz „pokaż historie sponsorowane” lub „zalecane przez Pocket”.
Motywacja Mozilli
Obecny model reklamowy w sieci jest zepsuty według Mozilli.
Uważamy, że obecny model reklamy internetowej jest zepsuty, ponieważ nie szanuje prywatności użytkowników, nie jest przejrzysty, nie ma kontroli, a jednocześnie ma tendencję do klikania przynęty i treści niskiej jakości.
Moim zdaniem Mozilla ma rację, gdy stwierdza, że to właśnie awaria systemu reklamowego skłania użytkowników do instalowania programów blokujących zawartość.
Organizacja wykorzystuje integrację Pocket z Firefoksem do testowania „odpowiedzialnego sponsorowanego modelu treści”, który „obsługuje treści wysokiej jakości, szanuje prywatność użytkowników i oddaje kontrolę w ręce użytkowników — i robi to w sposób, który jest finansowo zrównoważony dla przyszłe zdrowie sieci «.
Model Mozilli różni się od tradycyjnych modeli reklamowych na kilka sposobów:
- Prywatność — personalizacja bez naruszania prywatności użytkownika, gromadzenie ogromnych porcji danych lub udostępnianie ich stronom trzecim.
- Jakość — cenna treść, która nie jest generowana przez kliknięcia (clickbait).
- Kontrola — opcje ukrywania opowieści lub całkowitego wyłączenia systemu.
- Przezroczystość — sponsorowane historie są oznaczone jako takie.
- Otwartość — dostępny kod źródłowy.
Słowa końcowe
Nie jestem docelowym odbiorcą sponsorowanych opowiadań ani ogólnie integracji Pocket. Cholera, w ogóle nie wchodzę w interakcję ze stroną Nowa karta i używam jej tylko do ładowania nowych stron internetowych poprzez interakcję z paskiem adresu Firefox.
Nie dotyczy to także Firefoksa, ponieważ nie używam strony Nowa karta w żadnej przeglądarce.
Przydatność sponsorowanych treści zależy w dużej mierze od algorytmu wyboru. Chociaż niektórzy użytkownicy mogą sprzeciwić się sponsorowanym sugestiom, wielu prawdopodobnie nie będzie miało nic przeciwko, dopóki zalecana treść będzie dobrze pasować. Ci, którzy mają coś przeciwko, mogą łatwo wyłączyć sponsorowane historie lub całkowicie wyłączyć Pocket.