Błąd „Plik w użyciu” w systemie Windows 10 [Poprawka]

Komunikat o błędzie Plik w użyciu zwykle pojawia się, gdy próbujesz usunąć określony plik, gdy jest on używany przez inną aplikację lub użytkownika. Może to być irytujący błąd, dlatego dzisiaj pokażemy, jak to naprawić w systemie Windows 10.

Błąd „Plik w użyciu”, jak to naprawić?

Poprawka — błąd „Plik w użyciu”

Rozwiązanie 1 — Zamknij wszystkie uruchomione aplikacje

Jeśli pojawia się błąd „Plik w użyciu”, najprawdopodobniej plik jest używany przez inną aplikację. Czasami niektóre aplikacje mogą korzystać z plików w tle i powodować pojawienie się tego błędu. Aby rozwiązać problem, zamknij wszystkie działające aplikacje i spróbuj usunąć plik. Ponadto uruchom ponownie komputer i spróbuj ponownie usunąć plik.

Jeśli to nie zadziała, możesz spróbować przenieść wszystkie inne pliki do innego folderu. Po wykonaniu tej czynności spróbuj usunąć folder zawierający problematyczny plik. Na koniec możesz spróbować zrestartować Eksploratora plików. Aby to zrobić, wykonaj następujące proste kroki:

  1. naciśnij Ctrl + Shift + Esc aby otworzyć Menedżera zadań.
  2. Po otwarciu Menedżera zadań przejdź do Procesy patka. Znajdź Eksplorator Windows na liście kliknij go prawym przyciskiem myszy i wybierz Zakończ zadanie.
  3. Po zamknięciu Eksploratora Windows wybierz Plik> Uruchom nowe zadanie.
  4. Pojawi się teraz okno Utwórz nowe zadanie. Wchodzić poszukiwacz i kliknij dobrze aby ponownie uruchomić Eksploratora Windows.

Po uruchomieniu Eksploratora Windows spróbuj ponownie usunąć plik. Jeśli to nie zadziała, możesz spróbować zakończyć proces związany z problematycznym plikiem. Na przykład jeśli nie możesz usunąć pliku PDF, spróbuj zakończyć aplikację PDF w Menedżerze zadań.

Rozwiązanie 2 — Spróbuj usunąć plik z trybu awaryjnego

Jeśli nie możesz usunąć pliku z powodu błędu Plik w użyciu, możesz spróbować usunąć go z trybu awaryjnego. Aby uruchomić system Windows 10 w trybie awaryjnym, wykonaj następujące czynności:

    1. Kliknij Przycisk Start.
    2. Teraz kliknij Moc przycisk. Przytrzymaj Przesunięcie klawisz na klawiaturze i wybierz Uruchom ponownie opcja z menu.
    3. Po ponownym uruchomieniu komputera zobaczysz listę opcji. Wybierz Rozwiązywanie problemów z menu.
    4. Wybierz Opcje zaawansowane> Ustawienia uruchamiania i kliknij Uruchom ponownie przycisk.
    5. Pojawi się lista opcji. Wybierz dowolną wersję trybu awaryjnego, naciskając odpowiedni klawisz.

    Po uruchomieniu trybu awaryjnego spróbuj ponownie usunąć plik.

    Rozwiązanie 3 — Użyj aplikacji innych firm, aby usunąć plik

    Według użytkowników może być w stanie naprawić błąd w użyciu pliku po prostu za pomocą narzędzia innej firmy. Jeśli masz problemy z usuwaniem plików, możesz spróbować MoveOnBoot, FileASSASSIN lub FilExile. Kilku użytkowników polecało również takie narzędzia, jak Long Path Tool lub Unlocker. Wszystkie te narzędzia są całkowicie bezpłatne, więc powinieneś być w stanie rozwiązać problem bez problemów.

    Rozwiązanie 4 — Użyj wiersza polecenia

    Jeśli nie chcesz polegać na rozwiązaniach innych firm, aby rozwiązać ten problem, możesz zamiast tego użyć wiersza polecenia. Aby rozwiązać ten problem za pomocą wiersza polecenia, wykonaj następujące czynności:

    1. otwarty Wiersz polecenia jako administrator. Aby to zrobić, naciśnij Klawisz Windows + X aby otworzyć menu Win + X i wybrać Wiersz polecenia (administrator).
    2. Po otwarciu wiersza polecenia znajdź problematyczny plik, przytrzymaj Przesunięcie klucz i kliknij go prawym przyciskiem myszy. Teraz wybierz Skopiuj jako ścieżkę z menu.
    3. W wierszu polecenia wprowadź del i naciśnij Ctrl + V. aby wkleić ścieżkę do pliku. Nie uruchamiaj jeszcze polecenia.
    4. Użyj Menedżera zadań, aby zamknąć Eksplorator Windows. Wyjaśniliśmy, jak to zrobić w Rozwiązanie 1, więc sprawdź to. Aby pomyślnie usunąć plik, ważne jest, aby nie uruchamiać ponownie Eksploratora Windows.
    5. Przełącz się z powrotem do wiersza polecenia i naciśnij Wchodzić aby uruchomić polecenie, które wprowadziłeś Krok 2.
    6. Po wykonaniu polecenia można zamknąć wiersz polecenia i ponownie uruchomić Eksploratora Windows.
    • Rozwiązanie 5 — Zmień rozszerzenie pliku powodującego problemy

      Według użytkowników możesz rozwiązać ten problem, zmieniając rozszerzenie problematycznego pliku. Aby to zrobić, najpierw musisz włączyć opcję wyświetlania rozszerzeń plików. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:

      1. otwarty Przeglądarka plików.
      2. Kliknij Widok tab i sprawdź Rozszerzenia nazw plików opcja.
      3. Po wykonaniu tej czynności musisz znaleźć problematyczny plik, wybrać go i nacisnąć F2 na twojej klawiaturze.
      4. Zmień rozszerzenie pliku na .txt lub dowolne inne rozszerzenie.
      5. Pojawi się komunikat ostrzegawczy. Kliknij tak.

      Po zmianie rozszerzenia pliku spróbuj ponownie usunąć plik.

      Rozwiązanie 6 — Przejdź do widoku szczegółów

      Według użytkowników błąd Pliku w użyciu może pojawić się z powodu twoich miniatur. Czasami system Windows ma problemy z rozładowaniem miniatur, uniemożliwiając usunięcie plików. Aby rozwiązać problem, wystarczy przejść do widoku szczegółów w Eksploratorze plików i powinieneś być w stanie usunąć plik. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:

      1. otwarty Przeglądarka plików i zlokalizuj problematyczny plik.
      2. Kliknij puste miejsce prawym przyciskiem myszy i wybierz Widok> Szczegóły.
      3. Opcjonalnie: możesz zrobić to samo, przechodząc do Widok zakładkę i kliknięcie Detale.

      Po przejściu do widoku szczegółów wszystkie miniatury zostaną wyłączone i powinieneś być w stanie usunąć plik. Użytkownicy sugerują przeniesienie pliku na pulpit i zamknięcie okna Eksploratora plików. W ten sposób okienko podglądu nie będzie dostępne i powinieneś być w stanie łatwo usunąć problematyczny plik.

      Rozwiązanie 7 — Wyłącz generowanie miniatur

      Jeśli masz problemy z tym błędem, możesz go naprawić, wyłączając generowanie miniatur. Możesz to zrobić za pomocą Edytora zasad grupy. To rozwiązanie dotyczy dysków sieciowych, ale może również działać na dysku lokalnym. Aby wyłączyć generowanie miniatur, wykonaj następujące czynności:

        1. naciśnij Klawisz Windows + R. i wejdź gpedit.msc. Kliknij dobrze lub naciśnij Wchodzić.
        2. Po otwarciu Edytora zasad grupy przejdź do Konfiguracja użytkownika> Szablony administracyjne> Składniki systemu Windows> Eksplorator plików w lewym okienku. W prawym okienku kliknij dwukrotnie Wyłącz buforowanie miniatur w ukrytych plikach thumbs.db.
        3. Wybierz Włączone opcję i kliknijZastosować i dobrze aby zapisać zmiany.

        Jeśli nie możesz uzyskać dostępu do Edytora zasad grupy, możesz wyłączyć generowanie miniatur za pomocą Edytora rejestru. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:

        1. naciśnij Klawisz Windows + R. i wejdź regedit. naciśnij Wchodzić lub kliknij dobrze.
        2. Po otwarciu Edytora rejestru przejdź do HKEY_CURRENT_USER \ SOFTWARE \ Policies \ Microsoft \ Windows klawisz w lewym okienku.
        3. Kliknij prawym przyciskiem myszy Windows klucz i wybierz Nowy> Klucz. Wchodzić poszukiwacz jako nazwa nowego klucza.
        4. Przejdź do poszukiwacz klucz i kliknij prawym przyciskiem myszy puste miejsce w prawym okienku. Wybierać Nowy> Wartość DWORD (32-bit). Wchodzić DisableThumbsDBOnNetworkFolders jako nazwa nowego DWORD.
        5. Kliknij dwukrotnie nowo utworzony DisableThumbsDBOnNetworkFolders DWORD, aby otworzyć jego właściwości. Ustaw Dane wartości na 1 i kliknij dobrze aby zapisać zmiany.
        6. Po zakończeniu zamknij Edytor rejestru i sprawdź, czy problem został rozwiązany.

        Rozwiązanie 8 — Odinstaluj problematyczne aplikacje

        Aplikacje innych firm mogą czasami powodować pojawienie się błędu Plik w użyciu. Użytkownicy zgłosili, że ten problem wystąpił podczas pracy z plikami ISO. Według nich przyczyną problemu była aplikacja o nazwie Wirtualny dysk klonowania. Po usunięciu dysku Virtual Clone Drive błąd został całkowicie rozwiązany.

        Rozwiązanie 9 — Użyj narzędzia OpenFilesView

        Inną aplikacją innej firmy, która może pomóc w rozwiązaniu tego problemu, są narzędzia OpenFilesView. Aplikacja jest prosta w obsłudze i możesz zamknąć problematyczne aplikacje, wykonując następujące czynności:

        1. Pobierz narzędzie OpenFilesView.
        2. Uruchom aplikację. Pojawi się lista aktywnych plików.
        3. Znajdź problematyczny plik na liście, kliknij go prawym przyciskiem myszy i wybierz Zabij procesy wybranych plików. W ten sposób zakończysz procesy powiązane z tym plikiem.
        4. Po wykonaniu tej czynności spróbuj ponownie usunąć plik.
        • Jest to prosta aplikacja, która pozwala zamknąć wszystkie procesy związane z określonym plikiem. Jeśli problematycznego pliku nie ma na liście, być może trzeba spróbować innego rozwiązania.

          Rozwiązanie 10 — Użyj Process Explorer

          Kilku użytkowników zgłosiło, że możesz rozwiązać problem za pomocą Process Explorera. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:

          1. Pobierz Process Explorer.
          2. Po otwarciu aplikacji przejdź do Znajdź> Znajdź uchwyt lub DLL.
          3. W polu Podciąg uchwytu lub DLL wprowadź nazwę problematycznego pliku i kliknij Szukaj przycisk.
          4. Powinna pojawić się lista powiązanych aplikacji i bibliotek DLL. Znajdź aplikację powiązaną z plikiem, kliknij go prawym przyciskiem myszy i wybierz Zamknij uchwyt opcja.

          Pamiętaj, że może być konieczne powtórzenie tego procesu kilka razy, aby zamknąć wszystkie powiązane aplikacje. Musimy wspomnieć, że Process Explorer to zaawansowane narzędzie, więc korzystanie z niego może być trudne dla początkujących użytkowników.

          Rozwiązanie 11 — Upewnij się, że plik nie jest zablokowany

          Czasami błąd Plik w użyciu może się pojawić, jeśli plik, który próbujesz usunąć, jest zablokowany. Windows czasami blokuje pobrane pliki w celu ochrony przed złośliwym oprogramowaniem. Chociaż ta funkcja może być przydatna, może również uniemożliwić usunięcie niektórych plików. Aby rozwiązać ten problem, wykonaj następujące czynności:

          1. Kliknij problematycznie plik i wybierz Nieruchomości z menu.
          2. Idź do Generał kartę i kliknij Odblokować przycisk w sekcji Bezpieczeństwo. Kliknij dobrze i Zastosować aby zapisać zmiany.

          Po odblokowaniu pliku spróbuj go usunąć ponownie. Jeśli nie możesz znaleźć przycisku Odblokuj w oknie Właściwości, oznacza to, że plik jest już odblokowany, więc powinieneś spróbować innego rozwiązania.

          • Rozwiązanie 12 — Wyjmij wirtualny dysk twardy

            Kilku użytkowników zgłosiło, że podczas próby usunięcia pliku vhdx wirtualnego dysku pojawia się błąd Plik w użyciu. Aby rozwiązać ten problem, musisz usunąć wirtualny dysk twardy z komputera. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:

            1. naciśnij Klawisz Windows + X i wybierz Zarządzanie dyskiem z listy.
            2. Pojawi się teraz narzędzie Zarządzanie dyskami. Znajdź wirtualny dysk twardy, kliknij go prawym przyciskiem myszy i wybierz Odłącz VHD.
            3. Pojawi się komunikat potwierdzający. Kliknij dobrze. Po odłączeniu dysk zniknie z narzędzia do zarządzania dyskami.
            4. Po wykonaniu tej czynności zamknij Zarządzanie dyskami i spróbuj ponownie usunąć plik .vhdx.

            Należy pamiętać, że to rozwiązanie ma zastosowanie tylko podczas usuwania plików wirtualnego dysku twardego. Jeśli masz ten problem z jakimkolwiek innym typem pliku, powinieneś spróbować innego rozwiązania.

            Rozwiązanie 13 — Użyj Monitora zasobów

            Jeśli nie możesz usunąć określonego pliku, możesz rozwiązać problem za pomocą Monitora zasobów, aplikacji systemu Windows, która może dostarczyć wielu informacji na temat otwartych aplikacji i plików. Aby rozwiązać ten problem za pomocą Monitora zasobów, wykonaj następujące czynności:

            1. naciśnij Klawisz Windows + R. i wejdź resmon. naciśnij Wchodzić lub kliknij dobrze.
            2. Po uruchomieniu Monitora zasobów przejdź do procesor patka. Teraz rozwiń Powiązane uchwyty sekcji i w polu Uchwyty wyszukiwania wprowadź nazwę problematycznego pliku. Pojawi się lista powiązanych aplikacji.
            3. Kliknij powiązaną aplikację prawym przyciskiem myszy i wybierz Koniec procesu z menu.

            Pamiętaj, że czasami nie możesz znaleźć problematycznego pliku za pomocą Monitora zasobów. W takim przypadku konieczne może być sprawdzenie każdego procesu jeden po drugim i sprawdzenie listy wszystkich powiązanych uchwytów. Jeśli uda Ci się znaleźć folder zawierający problematyczny plik, będziesz w stanie ustalić, która aplikacja go używa. Monitor zasobów to zaawansowane narzędzie, więc przyzwyczajenie się do niego może zająć trochę czasu, zwłaszcza jeśli jesteś pierwszym użytkownikiem.

            • Poprawka — błąd „Plik w użyciu” Excel

              Rozwiązanie 1 — Utwórz plik rejestru i dodaj go do rejestru

              Według użytkowników może być możliwe naprawienie błędu Plik podczas używania podczas otwierania plików Excel, tworząc plik .reg i dodając go do rejestru. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:

              1. otwarty Notatnik.
              2. Wklej następujący tekst:
                Edytor rejestru systemu Windows w wersji 5.00
                [HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Explorer \ Advanced]
                „ShowInfoTip” = dword: 00000000 [HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Explorer \ Modules \ GlobalSettings \ Sizer]„PreviewPaneSizer” = hex: 35,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00, bd, 02,00,00„ReadingPaneSizer” = szesnastkowy: 04,01,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,64,02,00,00

              3. Iść do Plik i kliknij Zapisz jako.
              4. Ustaw Zapisz jako typ na Wszystkie pliki. Wchodzić fix.reg jako nazwę pliku i kliknij Zapisać przycisk.
              5. Zamknij Notatnik i znajdź fix.reg plik. Kliknij dwukrotnie i wybierz tak kiedy pojawi się komunikat ostrzegawczy.

              Pamiętaj, że to rozwiązanie zmodyfikuje rejestr, dlatego zaleca się utworzenie kopii zapasowej lub punktu przywracania systemu.

              Rozwiązanie 2 — Wyłącz okienko podglądu

              Użytkownicy twierdzą, że możesz rozwiązać ten problem, po prostu wyłączając okienko podglądu w Eksploratorze plików. Wyjaśniliśmy już, jak to zrobić w jednym z naszych poprzednich rozwiązań, więc koniecznie sprawdź to.

              Rozwiązanie 3 — Sprawdź nazwę pliku

              Błąd Plik w użyciu może pojawić się, jeśli nazwa pliku dokumentu Excel jest zbyt długa. Jeśli nazwa pliku jest zbyt długa, program Excel nie może utworzyć pliku blokady. Aby rozwiązać ten problem, musisz zlokalizować plik Excel i skrócić jego nazwę. Po zmianie nazwy pliku dostęp do niego powinien być możliwy bez problemów.

              Rozwiązanie 4 — Usuń ukryty plik blokady

              Excel zwykle tworzy tymczasowy plik blokady obok dokumentu Excel. Według użytkowników wystarczy zlokalizować i usunąć plik blokady, aby naprawić ten błąd. Aby to zrobić, musisz wykonać następujące kroki:

              1. Przejdź do folderu, w którym zapisany jest problematyczny plik Excel.
              2. Kliknij Widok i sprawdź Ukryte przedmioty opcja.
              3. Znajdź plik blokady. (Powinien mieć taką samą nazwę jak dokument Excel).
              4. Usuń plik blokady.

              Po usunięciu pliku blokady powinno być możliwe uzyskanie dostępu do dokumentu Excel bez żadnych problemów.

              Rozwiązanie 5 — Sprawdź plik personal.xlsb

              Według użytkowników błąd Plik używany w programie Excel pojawia się po dodaniu makr do pliku personal.xlsb. Aby rozwiązać problem, musisz znaleźć i usunąć ten plik. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:

              1. Nawigować do C: \ Users \Twoja nazwa użytkownika\ AppData \ Roaming \ Microsoft \ Excel \ XLSTART \ teczka. Jeśli ten folder nie jest dostępny, przejdź do C: \ Users \ nazwa_użytkownika \ AppData \ Local \ Microsoft \ Excel \ XLSTART \ zamiast tego folder. Jeśli nie możesz znaleźć żadnego z tych folderów, musisz ujawnić ukryte pliki. Pokazaliśmy już, jak to zrobić w naszym poprzednim rozwiązaniu, więc koniecznie sprawdź to.
              2. Pamiętaj, że personal.xlsb to ukryty plik, więc musisz go ujawnić, aby go zobaczyć.
              3. Po zlokalizowaniu personal.xlsb plik, usuń go, jeśli nie planujesz go używać.
              4. Opcjonalnie: jeśli potrzebujesz pliku personal.xlsb, kliknij go prawym przyciskiem myszy i wybierz Nieruchomości z menu. Nawigować do Generał i sprawdź Tylko czytać opcja. Kliknij Zastosować i dobrze aby zapisać zmiany.

              Po wykonaniu tej czynności powinno być możliwe uruchomienie programu Excel bez żadnych problemów.

              Błąd pliku w użyciu jest denerwującym problemem, który uniemożliwi dostęp do plików. Jeśli masz ten błąd na komputerze, wypróbuj niektóre z naszych rozwiązań i daj nam znać, jak to działa!

Link do głównej publikacji