Dziennik zdarzeń systemu Windows automatycznie rejestruje wszelkiego rodzaju zdarzenia w systemie operacyjnym, od instalacji aplikacji po awarie sprzętu i zmiany uprawnień użytkowników.
Z drugiej strony wielu użytkowników systemu Windows ignoruje dziennik zdarzeń, głównie dlatego, że przyzwyczajanie się do niego zajmuje trochę czasu. Sama wielkość zarejestrowanych zdarzeń w systemie oraz nimbus bycia narzędziem dla administratora systemu i ekspertów to dwa dodatkowe czynniki, które odgrywają rolę.
Dziennik zdarzeń służy kilku celom, w tym ważnej opcji rozwiązywania problemów z komputerem i otrzymywania powiadomień o potencjalnie problematycznych problemach. Może to być pomocne w naprawianiu lub naprawianiu problemów, zanim doprowadzą one do utraty danych lub awarii sprzętu.
Z drugiej strony nawet najdokładniejszy administrator nie chce codziennie sprawdzać dziennika zdarzeń, aby znaleźć zdarzenia wymagające uwagi. Jest to problem, ponieważ ważne jest, aby jak najszybciej zareagować w przypadku wystąpienia zdarzeń krytycznych lub poziomu błędu.
Dlatego Microsoft dodał opcje powiadomień w dzienniku zdarzeń. Powiadomienia można skonfigurować tak, aby pojawiały się jako alerty na pulpicie lub wiadomości e-mail, dzięki czemu można reagować natychmiast po przeczytaniu wiadomości.
Poniższy przewodnik został stworzony dla systemów Windows 7, menu i opcje mogą się różnić w innych systemach operacyjnych Microsoft.
Naciśnij Windows-R, wpisz eventvwr.msc i naciśnij Enter, aby uruchomić Podgląd zdarzeń. System Windows kategoryzuje zdarzenia w dwóch głównych grupach Dzienniki systemu Windows oraz Dzienniki aplikacji i usług.
Każda kategoria składa się z podgrup wyświetlających zdarzenia. Pasek boczny Akcje zawiera opcję Utwórz widok niestandardowy. Kliknięcie powoduje wyświetlenie następującego menu konfiguracji:
Dziennik zdarzeń
Tutaj można wybrać poziom zdarzenia, np. krytyczny lub błąd, konkretny dziennik zdarzeń, np. Windows Security lub Internet Explorer w dziennikach aplikacji i usług oraz konkretne identyfikatory zdarzeń.
Jest więcej opcji, ale są to trzy ważne. Trzeba znać identyfikator zdarzenia, zanim będzie można go tutaj skonfigurować. Dostępne są dwie opcje.
Pierwszym z nich jest przeglądanie dziennika zdarzeń i sprawdzanie poziomów krytycznych lub błędów. Są to najbardziej dotkliwe poziomy, które zapisywane są na przykład w przypadku awarii sprzętu.
Drugą opcją jest wyszukiwanie w Internecie identyfikatorów zdarzeń. Nie ma konkretnej witryny z listą wszystkich zdarzeń, ale EventID.net oferuje wyszukiwanie zdarzeń.
Możliwe jest jednak również wybranie poziomu krytycznego lub poziomu błędu i pozostawienie parametru Identyfikatory zdarzeń na wartości domyślnej, która będzie przechwytywać wszystkie identyfikatory zdarzeń. Może to jednak prowadzić do wielu powiadomień na pulpicie, w zależności od ilości krytycznych lub błędnych poziomów zdarzeń na komputerze.
Wybierz nazwę nowego widoku niestandardowego w następnym oknie.
błędy krytyczne
Niestandardowy widok zdarzeń został teraz skonfigurowany. Teraz nadszedł czas, aby skonfigurować powiadomienia pulpitu dla nowego widoku.
Aby to zrobić, kliknij prawym przyciskiem myszy nowo utworzony widok w kategorii Widoki niestandardowe na lewym pasku bocznym i wybierz opcję Dołącz zadanie do tego widoku niestandardowego.
powiadomienia o zdarzeniach
Kliknij dwa razy przycisk Dalej, aby krok akcji był wyświetlany w oknie konfiguracji. Wybierz opcję Wyświetl wiadomość z dostępnych opcji i zdefiniuj wiadomość po kliknięciu przycisku Dalej. Kliknięcie przycisku Zakończ w ostatnim kroku kończy konfigurację, a dla wybranych typów zdarzeń i poziomów zostały utworzone powiadomienia na pulpicie.
Możliwe jest również skonfigurowanie powiadomienia, aby zamiast tego wysyłało wiadomość e-mail, konfiguracja jest podobna, z tym wyjątkiem, że w oknie tworzenia zadania należy dodać serwer SMTP.